gloszenie

Podróbki głoszenia ekspozycyjnego

Mark Dever słusznie opisał głoszenie ekspozycyjne jako „kazanie, którego głównym przesłaniem jest przesłanie głoszonego fragmentu Pisma”. Niestety ja sam słyszałem (a nawet głosiłem!) kazania, które miały być ekspozycyjne, ale nie sprostały temu zadaniu. Poniżej przedstawię 12 pułapek, które pojawiają się na drodze do głoszenia ekspozycyjnego. Pięć z nich nie czyni...

Kontynuuj czytanie

gloszenie

Jak zidentyfikować główną myśl dowolnego fragmentu?

„Jak zidentyfikować główną myśl danego fragmentu Pisma?” Jest to pytanie, które często słyszę od liderów małych grup biblijnych oraz od liderów grupy studenckiej w kościele, w którym usługuję. Nic nie sprawiłoby mi większej przyjemności niż móc im (i tobie) powiedzieć, że posiadam magiczną formułę, która przeniesie cię z treści danego fragmentu...

Kontynuuj czytanie

gloszenie

Dlaczego głoszenie Słowa jest w ogóle ważne?

W ubiegłym tygodniu spędziłem około 25 godzin na przygotowaniu kazania niedzielnego opartego na 1 Księdze Samuela 9-11. Głosząc, odczytałem cały fragment, a przez następne 40 minut wyjasniałem jego znaczenie i ukazywałem jakie wynika z niego zastosowanie. Czyli de facto było to głoszenie ekspozycyjne. A przecież nie żyję w przed-oświeceniowej Anglii ani też...

Kontynuuj czytanie

gloszenie

Dlaczego głoszenie ekspozycyjne?

Czym jest głoszenie ekspozycyjne? Głoszenie jest ekspozycyjne, gdy jego zawartość i przesłanie są dyktowane przez zawartość i przesłanie danego fragmentu Pisma – kiedy kaznodzieja mówi to, co mówi fragment, i zmierza do tego, aby jego kazanie wykonało w słuchaczach dokładnie to, czego Bóg pragnie dokonać poprzez wybrany fragment Jego Słowa. Kaznodziejo,...

Kontynuuj czytanie

gloszenie

Jaką rolę odegrało nauczanie ekspozycyjne w Reformacji?

Jaką rolę odegrało nauczanie ekspozycyjne w Reformacji? Niemal na pewno największą praktyczną zmianą w okresie Reformacji był wzrost nauczania ekspozycyjnego w lokalnych kościołach. NAUCZANIE PRZED REFORMACJĄ Stulecia poprzedzające Reformację charakteryzowały się tym, że nauczanie było praktyką stale tracącą na znaczeniu. Przyćmione przez msze i przedstawiane jako nieistotne przez teologię średniowiecznego...

Kontynuuj czytanie

gloszenie

Głoszenie a autorytet Słowa

Dwie grupy kaznodziejów Kaznodziejów można podzielić na dwie grupy. Na tych, którzy głosząc, polegają na autorytecie Bożego Słowa i na tych, którzy szukają autorytetu poza nim. Pierwsza grupa osób wie, że tak jak deszcz czyni ziemię urodzajną, tak też można polegać na Bożych słowach, że wypełnią cel, jakie On im...

Kontynuuj czytanie